Bett

Ett stort snack i hästvärlden är just bett. Tänkte skriva lite vad jag tycker om dom vanligaste betten.


Tredelat bett med lösa ringar. Detta är ett bett jag gillar och föredrar att rida med, dels för jag anser att det är ett av det snällare betten samt att Ben fungerar bäst på detta. Detta bett är tillåtet att tävla både dressyr och hoppning med.
Andledning till att jag gillar detta bett är just därför det är så "snällt".
Nackdelar med bettet är väl att det kan nypa har jag hört. Hiss till detta bett! 5/5



Eggbett Tredelat. Detta bett tycker jag är helt okej! Också ett väldigt snällt bett. Jag har prövat rida med detta på Ben, men det funkar ej så bra då han blir ganska stum i munnen när jag använder detta. Har hört att det händer andra också. Samt att det blir lite hävstångseffekt..
Skulle gärna velat att detta funkat då jag hellre skulle ha fasta ringar än lösa, då kan det inte nypa i mungipan!
Detta är ett bett jag annars skulle kunna rida med.
Nackdelen med bettet är samma som tredelat. Hiss till detta bett! 3/5

Tvådelat bett. Detta är också en av dom snällare betten enligt mig. Detta använder jag mig av då Ben fungerar bra på detta. Det man har hört om detta bett är att det ska trycka upp i gommen. Min åsikt är att det gör det inte om du har satt bettet åt rätt håll samt har rätt storlek. Jag gillar detta bett. Hiss till detta bett! 4/5


Rakt bett. Detta bett är ganska vanligt på unghästar. Jag gillar detta bett. Det är snällt då det inte trycker någonstans. Jag använder mig av ett rakt bett fast jag har gummi med lösa ringar samt äppelsmak. Jag kan inte arbeta Ben på detta bett, men det fungerar bra vid t.ex uteritter då jag tycker det är bra att varieta bett! Hiss till detta bett! 3-4/5


Pelham. Ett bett som inte faller mig i smaken, jag skulle personligen aldrig sätta detta bett i min häst mun. Kan tycka att det är okej i enstaka fall i hoppning endast om hästen är extremt het, men då får man ha en väligt fin hand. Sedan tycker jag att man bara ska ha det tills man jobbat bort problemet i hoppningen. Tyvär ser man idag små ponnyryttare som bara trycker in bettet i ponnyns mun utan andlening.Tycker inte man ska ha det i dressyren då pelham har hävstångseffekt vilket leder till att det blir svårt att jobba igenom hästen och få ett ärligt arbete. Diss till detta bett! 1/5


Pessoa. Detta bett har också hävstångeffekt, och detta skulle jag aboslut aldrig använda mig av. Idag på tävling ser man tyvär ofta ryttare med ponnysar som har detta bett, men som även rider med sporrar och hästen ej går framåt. Tycker då personligare att pelham ser bättre ut. Sedan kan man ju välja vilken ring man har på eller om man delta m.m. Diss till detta bett! 1/5


Kom ihåg! Detta är min personliga åsikt. Jag har rätt att tycka. Inget är personligt av det jag skriver.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0